معرفی طرح:

“آینده‌های مثبت” برای هر فردی معنای منحصر به فرد خود را دارد. اما برای جوانان بریتانیا دارای مفهومی گسترده‌تر است. این نام برای اولین بار در سال 2000 به طور ویژه به یک سازمان خیریه نوجوانان اطلاق شد  که هدف خود را ارائه حمایت، راهنمایی و فرصت به همه جوانان منطقه خود معرفی کرده است.

پروژه آینده‌های مثبت توسط وزارت کشور بریتانیا در سال 2000 به عنوان برنامه فراگیر اجتماعی مبتنی بر ورزش تأسیس شد، که از فوتبال و فعالیت‌های دیگر به عنوان راهی برای خارج کردن جوانان از محرومیت اجتماعی استفاده می‌کند. این طرح به تدریج در سراسر انگلستان و ویلز با همکاری سازمان‌های دولتی و خصوصی بسیاری گسترده شد.

این طرح طبق تعریف وزارت کشور، برنامه‌ای دگرسوگرایانه و پیشگیرانه است که با تأمین بودجه مالی وزارت کشور، جوانان 10 – 19 ساله را هدف و تحت حمایت خود قرار داده تا به سوی ارتکاب جرم و سوء مصرف مواد مخدر کشیده نشوند، و به آن‌ها کمک می‌کند تا مهارت‌های مورد نیاز خود را برای رسیدن به یک مسیر شغلی مثبت و هم‌چنین پذیرش نقش خود به عنوان شهروندی مسئول و فعال، گسترش دهند. این برنامه از سوی وزارت کشور و توسط جوانان خیریه catch22 اداره می‌شود، و  از طریق 91 پروژه در برخی از محروم‌ترین جوامع در سراسر انگلستان و ویلز انجام می‌پذیرد.

کلر کُرا، مدیرعامل این طرح در لیورپول می‌گوید: هدف ما از این طرح دیدن نوجوانانی است که فارغ از وضعیت خود، توانایی‌ها و استعدادهایشان را کشف کرده‌اند. طرحی که یکبار در گزارشی دولتی اینگونه توصیف شده بود: “طرحی که به اندازه جعبه‌ای پر از قورباغه احمقانه است! ”

 

گذشته‌ای مثبت!

برنامه آینده‌های مثبت از 18 سال پیش آغاز به‌کار کرده و به دستاوردهای بزرگی رسیده‌ است. این پروژه که توسط وزارت فرهنگ، رسانه و ورزش و هم‌چنین قرعه‌کشی بزرگ بودجه (برای حمایت مالی از پروژه‌هایی که به بهبود زندگی مردم و جوامع کمک می‌کنند) و برنامه‌های خدماتی شهروندان تأمین مالی می‌شود، به تک‌تک نوجوانان برای غلبه بر مسائل و چالش‌های شخصی حمایتی هدف‌دار ارائه می‌‌کند.

آینده‌های مثبت، به عنوان سازمان جوانان دائماً درحال تکامل و سازگاری با نیازهای روز جوانان است. مسئولین این طرح می‌گویند: “هدف ما در آینده، پیدا کردن خانه‌ای جدید و دسترسی به مناطق بیشتری از لیورپول است، اما در عین حال، ما سعی در فراهم آوردن مکانی داریم که نوجوانان بتوانند به آن‌جا بیایند و از حمایت تیم فوق‌‌العاده ما برخوردار شوند، در یکی از چندین فعالیت‌های هفتگی ما شرکت کنند و یا اینکه تنها برای چای و بیسکوییتی کنار ما بنشینند.”

 

تمرکز برنامه

تمرکز پروژه بر برخی عناصر هسته‌ای، بدین شرح است:

 

طبق تعریف وزارت کشور بریتانیا برنامه آینده‌های مثبت باید با نیازهای محلی مطابقت داشته باشد، و هم‌چنین کارایی خود را در رابطه با 7 اولویت استراتژیک وزارت کشور ثابت کند که عبارتند از:

برنامه‌ها

بسیاری از پروژه‌های این طرح آگاهی از سوء مصرف مواد مخدر را در برنامه‌های گسترده‌تری بر پایه زندگی سالم و توسعه ایجاد می‌کنند. این‌ برنامه‌ها عموماً سعی دارند جوانان را از عوارض مواد مخدر از طریق اثرات آن‌ بر سلامت عمومیشان و کاهش توانایی‌های ورزشی‌شان آگاه کنند. تأثیر حاصل شده از ترک سیگار، مشروبات الکلی و مواد مخدر بر سلامت جسمی و عملکرد جوان می‌تواند به عنوان راه قدرتمندی برای کسب آگاهی از اثرات مواد مخدر بر سبک زندگی، سلامت و چشم‌انداز آینده‌شان مورد استفاده قرار بگیرد.

برنامه آینده‌های مثبت با بکارگیری فیلم‌سازی، رقص، تئاتر و یا طراحی به جوانان این امکان را می‌دهد تا تجارب و مسائل خود را در این زمینه کشف کنند. این پروژه‌‌ هم‌چنین به جوانان اجازه می‌دهد که ایده‌های خود را درباره مواد مخدر با هم سن و سالان خود و یا جامعه از طریق برنامه‌های تبلیغاتی یا اجرایی منتقل کنند.

برخی از برنامه‌های خدماتی- حمایتی این طرح به شرح زیر است:

 

برنامه خدمات شهروندی دوبار در سال، یک‌بار در تابستان و یک‌بار در پاییز اجرا می‌شود. به نوجوانان 15 تا 17 سال یک فرصتی داده می‌شود تا چیزهای جدید را امتحان کنند و افراد جدیدی را ملاقات کنند. طی این برنامه، نوجوانان به مدت 1 ماه دور از خانواده زندگی می‌کنند و در فضای باز به انجام فعالیت‌های سرگرم‌کننده می‌پردازند. در آخرین روز نوجوانان در مراسم جشنی آنچه را که در این چند هفته آموخته و به‌دست‌آورده با دوستان، خانواده و دیگر مهمانان حاضر در جشن به اشتراک می‌گذارد.

دستاوردهای چنین فعالیت‌هایی در فضایی به دور از خانه و خانواده بدین شرح است:

 

 

برنامه‌های داوطلبانه آینده‌های مثبت متکی به افراد شاغلی است که وقت خود را با جوانان جامعه خود به اشتراک می‌گذارند و به طور مستقیم با آنان کار می‌کنند. این برنامه شامل طیف گسترده‌ای از فرصت‌های داوطلبانه است که به روی همه افراد بالای 14 سال گشوده است و به گردآوری اعانه می‌پردازد.

داوطلب شدن، یکی از راه‌های کسب مهارت‌های جدید و ملاقات افراد جدید است. داوطلبان تشویق می‌شوند که با ایده‌های نو برای فعالیت‌های جمع‌آوری اعانه (جذب و جمع‌آوری کمک‌های مالی) خلاق باشند.

داوطلب شدن هم‌چنین برای رزومه نوجوانان عالی است و به آن‌ها کمک می‌کند تا مهارت‌های جدیدی را بیاموزند. به عنوان یک داوطلب آن‌ها در دروه کارآموزی، مهارت خود را ارتقا داده و یا اینکه ممکن است آن‌ها مهارت خاصی داشته باشند که بخواهند آن را با دیگران به اشتراک بگذارند. تحقیقات نشان داده شده است که بهره‌گیری از فرصت‌های داوطلبانه کارآموزی، تأثیر مثبتی بر سلامتی دارد. اعتماد به نفس و عزت نفس را افزایش می‌دهد و به مردم کمک می‌کند تا مهارت‌های جدیدی را کسب کنند و دوستان جدیدی بیابند.

 

کسب رزومه و نامه پوششی برای ورود به کالج و یا مصاحبه شغلی کار آسانی نیست. تیم آینده‌های مثبت در این مواقع برای ارائه اطلاعات و راهنمایی به جوانان، بدون توجه به مسیری که جوان به آن فکر می‌کند، آماده است.

این تیم می‌تواند از اولین سال جستجوی جوانان برای یافتن کار رویایشان و یا دوره آموزشی مورد علاقشان به آن‌ها کمک کند؛ از سرچ آنلاین تا بازدید حضوری از دانشگاه مورد نظر، تیم آینده‌های مثبت برای کمک به آن‌ها آماده است. علاوه بر آن، این تیم تجربیات خود را با جوانان در میان می‌گذارند تا برای مصاحبه آماده شوند. سال گذشته تنها 245 جلسه به این منظور برای نوجوانان ارائه شد.

علاوه ‌بر کمک کردن به آنان  برای  آراستن رزومه کاری خود و آماده شدن برای جلسه مصاحبه، معمولاً گزیده‌ای از فرصت‌های آموزشی را در اختیار دارند تا به نوجوانان برای یاد گرفتن، ملاقات افراد جدید و کسب مهارت‌های نو کمک کنند.