رسانههای جمعی اکنون در میان جوانان دارای مقبولیت زیادی هستند، از این رو جمعی از محققان دپارتمان روانپزشکی، اپیدمیولوژی و سلامت عمومی دانشگاه کالیفرنیا در پژوهشی تصمیم گرفتند مقبولیت و تاثیرات اولیه فیس بوک را بر ترک سیگار جوانان آزمایش کنند.
در این تحقیق مداخلهای که بخشی از پروژه بزرگتر “جایگاه دخانیات برای جوانان” است، منطبق با اصول راهنمای پزشکی و مدل نظری با مشارکت 79 نفر از افرادی که عضو فیسبوک و در آستانه ترک سیگار بودند انجام شده است. بخشهای مداخله شامل 6 گروه روانشناس رفتاری که مسئولیت ارائه مشاوره را داشتند و برچتها نظارت میکردند. گذاشتن 90 روز پست مرتبط و جلسات مشاوره برای افرادی که قصد ترک سیگار دارند از دیگر بخشهای این مداخله بوده است.
طبق نتایج منتشر شده، شرکتکنندگان در مورد خواندن پستها، مداخله مشاور در جلسات، و افکار خود گزارش میدادند، در مورد مطالبی که میخوانند با دیگران صحبت کرده، و برنامه را به سایرین نیز پیشنهاد میدادند. بعد از گذشت 90 روز از مداخله 5 درصد شرکتکنندگان تصمیم گرفتند که گروه خود را ترک کنند. 6 درصد تصمیم به درمان گرفتند و در جلسات گفت وگو شرکت کردند. این جلسات قابل فهم، قابل استفاده، و کمککننده بودند و10درصد افراد که همیشه آنلاین بودند 7 روز تأخیر داشتند. در پایان مداخله، یک کاهش قابل ملاحظه در مصرف سیگار نشان دادهشد و بیشتر شرکتکنندگان تصمیم به ترک سیگار گرفتند. با تمرکز بر گروه جوانان سیگاری و ایجاد یک چالش برای آنان، این پژوهش فیسبوک را یک عامل برای ترک سیگار معرفی میکند که هم جذاب و هم امکانپذیر است. دادههای اخیر بررسی این موضوع را در یک نمونه بزرگتر، با طراحی تصادفی کنترل و یافتههای بیشتر حمایت و تشویق میکند.