نوع پاکتهای سیگار میتواند تأثیرات متفاوتی بر برانگیختگی سیستم عصبی افراد داشته باشند، طبق پژوهشی که توسط پژوهشگران دانشگاه بریستول در دانشکده روانشناسی و مرکز مطالعه الکل و دخانیات انجام شدهاست، ارائه یک تصویر از سیگار و نمادهای مرتبط با آن میتواند باعث فعالسازی مغز به عنوان یک پاداش در افراد سیگاری شود، اما هنوز مطالعهای مبنی بر تأثیر پاکتهای ساده بر مغز این افراد صورت نگرفتهاست. پژوهشهای پیشین نشان میدهند که پاکتهای ساده توجه به اخطارهای سلامت را در افراد غیرسیگاری و افرادی که به صورت هفتهای سیگار مصرف میکنند، افزایش میدهد در صورتی که این اخطار در بین افرادی که روزانه سیگار میکشند و اخطارهای سلامت را نادیده میگیرند صدق نمیکند.
پژوهش حاضر نشاندهنده تفاوت بین فعالسازی مغز افرادی است که پاکتهای ساده و مارکدار را مشاهده میکنند و این تفاوت بین افراد سیگاری دائم، سیگاری هفتهای و غیرسیگاریها متفاوت است. این پژوهش روی 19 نفر از افراد غیرسیگاری، 19 نفر سیگاری هفتهای و 20 سیگاری دائم انجام شدهاست.
طبق نتایج این پژوهش، مشاهده پاکتهای مارکدار و ساده تفاوتهایی را در فعالسازی مغز افراد ایجاد میکند که الگوهای آن در افراد غیرسیگاری و سیگاری هفتهای مشاهده شده و ثابت میشود. اما این الگو در مغز افراد سیگاری مشاهده نمیشود. این مطالعه به نوعی یافتههای پژوهشهای پیشین را اثبات میکند که افراد سیگاری به اخطارهای سلامت بیتوجه بوده و آنها را نادیده میگیرند؛ همچنین پاکتهای ساده سیگار میتوانند یکی از استراتژیهای کنترل دخانیات باشند.