سیگار شاه کلید ورود به دنیای مخدر

امروزه تمرکز سیاست­گذاری­ها و تبلیغات و ارائه­ اطلاعات در مورد این مواد در انواع رسانه­ ها و از سوی هر نهاد تربیتی از خانواده تا مدرسه و دانشگاه بر روی مواد مخدر قرار دارد. در مقابل این حجم وسیع از تبلیغات در مورد مواد مخدر، سیگار محرکی خفیف است. محرکی که قبح اجتماعی کمتری دارد و کمتر کسی به اندازه­ مواد مخدر در مورد آن نگران است. از  این‌رو مطالعه‌ای با عنوان تأثیر ارائه­ اطلاعات پیرامون مواد مخدر و محرک به افراد بر نگرش به سیگار، آزمونی برای اصل تقابل ادراکی، به بررسی این موضوع پرداخته است. این پایان‌نامه که در دانشگاه شهید بهشتی انجام شده، مورد حمایت مالی مرکز تحقیقات کنترل دخانیات قرار گرفته‌است.

در این مطالعه یک گروه 90 نفره به صورت دو گروه 45 نفره­ی سیگاری و غیرسیگاری نمونه­برداری شدند. ارائه­ی اطلاعات نیز به صورت تصویری و چاپی صورت گرفت تا میزان اثرگذاری هر کدام از این رسانه­ها مشخص شود. قبل از انجام مداخله نگرش افراد به سیگار سنجیده شد و بعد از انجام مداخله برای سنجش اثرگذاری مداخله نگرش آزمودنی­ها بار دیگر سنجیده شد و اطلاعات حاصل مورد تحلیل قرار گرفت.

نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد، با ارائه­ی اطلاعات پیرامون مواد مخدر و تمرکز زیاد روی این مواد اصل تقابل ادراکی به واقعیت پیوسته و باعث شکسته شدن قبح مصرف سیگار و دست کم گرفتن آن می­شود. بنابراین فرضیه تحقیق در تمام سطوح تایید شد. به این معنی که نگرش افراد به سیگار هم در گروه سیگاری­ها و هم در گروه غیرسیگاری­ها مثبت شد. نتایج این تحقیق می­تواند مورد استفاده و توجه­ همه­ی سیاست­گذارانی باشد که در حوزه­ی اعتیاد به مواد و سیگار فعالیت می­کنند. تبلیغات پرحجم و گسترده­ای که علیه مواد در انواع و اقسام رسانه­ها صورت می­گیرد نگرش افراد به سیگار را مثبت می­کند که این خود می­تواند در نهایت فرد را به سمت مصرف ماده­های خطرناک­تر سوق دهد. بنابراین طبق نتایج تحقیق این تبلیغات می­توانند عملا نتیجه­ی عکس داشته باشند. پیشنهاد می­شود تمرکز همه­ی افرادی که در این رابطه نقش دارند از جمله سیاست­گذاران، رسانه­ها، متخصصان امور تربیتی، معلمان، والدین و غیره به جای مواد مخدر و محرک و تبعاتش، به سیگار و تبعات آن معطوف باشد که در این صورت هم قبح مصرف سیگار از بین نمی­رود و هم مواد خطرناک­تر به طریق اولی قبیح­تر جلوه می­کنند.

اشتراک گذاری این مطلب
تلگرام
واتس آپ
ایمیل
چاپ مطلب

آخرین مطالب

فراخوان های پژوهشی

اطلاعیه ها

همکاری با ما

آموزش